zaterdag 19 september 2015

Bouwen, stap 1. Interieur.

Ik heb het eerder al gezegd, maar bouwen is voor een groot gedeelte heel erg irrationeel en intuïtief. Dat heeft ermee te maken dat er allerlei geruchten de ronde doen over wat je allemaal wel en niet moet doen bij een bepaalde handeling. Bovendien zijn modelbouwers over de noodzaak van sommige technieken net zo verdeeld als sommige telefoongebruikers over Android of iOS.

"Tommies in Holland 1944", detail.
Afgelopen week circuleerde er een prachtig diorama getiteld "Tommies in Holland" dat jullie niet ontgaan zal zijn, waarin een tankloop onverhoed net de hoek van het huis waar de WC stond had ingetikt. Erg ongemakkelijk natuurlijk. Maar wat ik zo intrigerend vind aan dit deel van het model is dat werkelijk élk detail lijkt te kloppen. De tegels, het hout, de afwerking, alles. Je voelt bijna hoe koud het nu ineens in die hoek is en dat is iets dat alleen echte meesters (in dit geval Roy Schurgers, een Nederlander) zo enorm goed kunnen overbrengen.

In de jaren '80 was er in België een zekere meneer Verlinden die van modellen hield. Hij begon een bedrijfje, Verlinden Productions, dat als snel groeide en synoniem werd voor de beste kwaliteit onderdelen en figuren voor diorama's (zoals dat hierboven). Ook hier kan ik weer lang lullen, maar de in dit geval twee plaatjes zeggen alles over de kunst van een interieur bouwen.

U-96, brug
Wat je hier ziet (opklikken=groter) is een doorsnede van U-96, bekend van de film "Das Boot". Het leven op zo'n onderzeeër kon van lange periodes van verveling ineens overslaan in totale spanning wanneer er onderzeebootjagers op de sonar kwamen. Dan moesten alle systemen over op "minimaal" om de dieselmotoren (die uiteindelijk de stroom leverden) niet te hard te laten draaien, aangezien dat voor de geluiden zorgde die het verschil konden maken tussen een sluipweg naar de veiligheid of fijngeperst worden door een waterstroom met 15 keer de normale luchtdruk.






U-96, 'stille stand'
En dat zie je hier rechts. Je voelt de beklemming, het afwachten, de zweetgeur, de zintuigen van al die mannen die op scherp staan. Het is overbodig om te melden dat in zoiets bouwen maanden aaneen gaan zitten. Verlinden is uiteraard ook niet goedkoop. Tegenwoordig heet zijn bedrijf Verlinden Productions, Inc. en is het gevestigd in de VS.

Modelbouw is vaak rationeel bezien totale onzin. Ik zag ooit een verslag langskomen
van iemand die aan een Lancaster bommenwerper (rechtsonder) aan het werken was. Van de cockpit tot het eind is een krap soort tunnel voor de bemanning om zich te kunnen bewegen, waar ook communicatiestations e.d. waren. Ik zag de bouwer in kwestie het interieur over de hele lengte perfect uitwerken. En daarna gingen de helften aan elkaar en... zou niemand er ooit nog wat zien, zoals je aan de vorm van het vliegtuig kan zien. Waarom doet zo'n man dat dan toch? Gevoel. Het idee 'dat je weet dat het erin zit'. Dit type vliegtuig hoorde trouwens bij de beruchte "Dambusters", RAF-squadrons die met speciaal ontworpen 'stuiterbommen' dammen in het Rijnland open moesten krijgen. De verwachting was dat het grote impact zou hebben op de Duitse oorlogsproductie. Hoewel de missie een huzarenstukje was (en de piloten oprecht moed en eer toegeschreven kan worden), viel de uiteindelijke winst zeer laag uit en verdronken er vooral Sovjetkrijgsgevangenen. En die hoorden toch echt bij de Geallieerden...

De AVRO Lancaster
Wat het interieur van jullie model betreft: daar kan ik vrij kort over zijn, dat is niet echt uitgebreid. Zoals je onder ziet is er wel een cockpitruimte, maar het probleem is de kleine raampjes die er daarna overheen gaan, waardoor je er maar weinig van te zien krijgt. Vandaar dat ik het nu alvast laat zien. De Super Connie had in de cockpit ruimte voor piloot, copiloot en boordwerktuigbouwkundige. Verder is er niet zo heel bijzonders over te zeggen wat dat betreft. Er zijn ook bouwdozen te krijgen met het complete passagiersinterieur erbij, maar die kosten aanzienlijk meer, en feitelijk is het zonde omdat de vensters daar ook vrij weinig te zien overlaten. Alleen wanneer je voor een halftransparante bouwdoos zoals op de onderste foto zou kiezen, heeft vol op het interieur gaan echt zin. Maar ja, het gevoel hè...

Revell Super Connie, cockpit.
B-17G "Flying Fortress". Merk de zichtbare bommen op direct achter de geschutskoepel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten