Schilderwerk
1/72 B-52 |
Voor mij is modelbouw eigenlijk pas begonnen toen ik mijn eerste airbrush kocht in 2007. Ik was aanvankelijk aarzelend en vroeg me af of dat nou nodig was. Maar ik kon ook niet ontkennen dat er een behoorlijk gat zat tussen mijn kwastwerk en wat ik op internet langs zag komen. Airbrushen heeft een aantal voordelen. Ten eerste kun je veel beter doseren hoeveel verf je aanbrengt. Bij modelbouw geldt: less is more. Liever eerst met dunne laagjes ("mists" in jargon) beginnen dan te snel een dikke laag aanbrengen die gaat druipen. Ten tweede is de verflaag gemiddeld dunner dan met kwasten, waardoor veel meer detail behouden blijft. Ten derde is het gewoon veel sneller voor grote oppervlakten. Hiernaast zie je een B-52 in 1/72. De lengte van dat ding is 67 cm, de breedte ook zoiets. Wie dat allemaal wil gaan kwasten... Maar het belangrijkste is toch dat je een hele mooie egale verflaag krijgt.
Het nadeel van kwasten is namelijk, dat tenzij je de techniek heel goed beheerst, het altijd zichtbaar zal zijn dat je het met de hand hebt gedaan, en dat staat gewoon niet mooi. Uiteraard gaat niet alles onder de airbrush. Cockpits en details zoals wielen schilder ik met de hand. Alleen in hele grote schalen zoals 1/35 heeft het zin om ook de cockpitruimte te airbrushen.
Om rechte vlakken ook goed recht te schilderen, is er net als bij schilderen in huis maskeertape. Het meestgebruikte merk is van Tamiya. Het is behoorlijk prijzig spul. Maar het is het geld meer dan waard. Het hecht echt geweldig, en laat toch geen lijmresten achter. Dat er toch verf onder kruipt komt echt zelden voor en is meestal het gevolg van onzorgvuldig afplakken. Voor kleine en onregelmatige oppervlakken is er ook nog "liquid mask", een goedje dat je op bijvoorbeeld kleine ruitjes kunt schilderen. Binnen een paar minuten vormt het een soort elastische laag die je er later weer af kunt halen. In schilderen, maskeren e.d. kun je je natuurlijk ook verliezen, zoals het plaatje hiernaast humoristisch aangeeft. Je ziet hier soldaten die vlak voor D-Day de zogenaamde 'invasion stripes' aanbrengen op Geallieerde vliegtuigen, zodat piloten ze snel konden onderscheiden van vijandelijke vliegtuigen.
Om rechte vlakken ook goed recht te schilderen, is er net als bij schilderen in huis maskeertape. Het meestgebruikte merk is van Tamiya. Het is behoorlijk prijzig spul. Maar het is het geld meer dan waard. Het hecht echt geweldig, en laat toch geen lijmresten achter. Dat er toch verf onder kruipt komt echt zelden voor en is meestal het gevolg van onzorgvuldig afplakken. Voor kleine en onregelmatige oppervlakken is er ook nog "liquid mask", een goedje dat je op bijvoorbeeld kleine ruitjes kunt schilderen. Binnen een paar minuten vormt het een soort elastische laag die je er later weer af kunt halen. In schilderen, maskeren e.d. kun je je natuurlijk ook verliezen, zoals het plaatje hiernaast humoristisch aangeeft. Je ziet hier soldaten die vlak voor D-Day de zogenaamde 'invasion stripes' aanbrengen op Geallieerde vliegtuigen, zodat piloten ze snel konden onderscheiden van vijandelijke vliegtuigen.
Ik heb inmiddels mijn 'moonshine' thinner de vuurdoop gegeven, en het lijkt goed uit te pakken. De buitenlaag wordt aluminium, en zoals ik al eerder zei: aluminium is unforgiving als het op krassen, naden en andere ellende aankomt. Maar er kwamen eigenlijk nauwelijks problemen met al te zichtbare naden naar voren. Het (voorlopige) resultaat hieronder:
De 'donuts' rond de propelleras zijn van posterbuddy, om het al geschilderde binnenwerk van de motor te beschermen. |
Er moet uiteraard nog genoeg aan gebeuren, maar eigenlijk gaat deze lekker vlot. Het is een heerlijk model wat dat betreft, dat zichzelf praktisch bouwt. Wat nu nog moet gebeuren is het schilderen van details op de romp, de decals en het aanbrengen van de propellers. Jullie krijgen dit model trouwens op een statief. Reken op een lengte van 25 cm bij breedte 27 cm.
Plaatjes
Silvering. |
Decals zijn erg gevoelig. Heb je slechte kwaliteit, dan breken ze, of plakken ze niet goed. Vroeger, lang geleden zeg maar, ging ik eigenlijk plaatjes plakken op het model met meestal het gevolg rechts. Wat hier gebeurt heet in jargon silvering. Wat er aan de hand is, is dat verflagen op micro-niveau ruw zijn. De decal gaat dus luchtbellen eronder krijgen. In het ergste geval bladdert hij af, in het beste geval ziet het er gewoon niet overtuigend uit, zoals hiernaast. Je ziet gewoon dat het een plaatje is dat over iets anders is geplakt.
MicroSol Rode decal na bewerking. |
Hierna gaat het model voor een tweede keer in een glanslaag. Hierdoor worden de decals als het ware verzegeld, en kan je aan de volgende stap beginnen: verweren, ook wel 'weathering' genoemd. Bij jullie model zal dat trouwens praktisch afwezig blijven, omdat civiele airliners en zeker degene die jullie gaan krijgen altijd goed schoongehouden worden. Maar bij militaire vliegtuigen wordt dat veel minder gedaan. Zeker marinevliegtuigen zoals de "Harrier" hieronder, vertellen een zichtbaar verhaal over hun staat van dienst, en het is een hele kunst om dat na te maken.
Hawker Siddeley Harrier. |
Weathering is niet één techniek, maar bestaat uit meerdere technieken. Ééntje daarvan beheers ik op dit moment aardig, hierover zal ik later nog wat vertellen.
Mooi beschreven hoeveel tijd en energie er zit in modelbouwwerk. Maar ook het streven naar het perfecte vind ik geweldig.
BeantwoordenVerwijderen