zaterdag 12 september 2015

Inleiding

Beste pa en ma,


met jullie verjaardagen in aantocht lijkt het zo onderhand niet moeilijk meer om te raden in welke categorie jullie cadeau van Maartje en mij gaat vallen. Daar kunnen  we het denk ik wel over eens zijn.

Maar dit jaar heb ik besloten om er een klein extra'tje aan toe te voegen. Ik heb zoals jullie weten behoorlijk veel gebouwd inmiddels. Maar eigenlijk heb ik altijd militaire vliegtuigen gemaakt van ruwweg na de Vietnamoorlog. Het tijdperk van het propellervliegtuig heeft me nooit zo geboeid wat dat betreft.

Een Lufthansa "Connie", de oorspronkelijke en iets kleinere variant. 
Maar het is altijd een goed moment om je horizon eens te verbreden en eens iets anders te doen. Met dit blog wil ik proberen iets te zeggen over het cadeau dat jullie van mij zullen krijgen, een stuk achtergrond en een stuk geschiedenis. Maar ik wil ook proberen om, ik denk 26, 27 jaar nadat ik mijn eerste bouwdoos openmaakte, iets te laten zien over hoe het modelbouwen nu eigenlijk echt in zijn werk gaat. Het verhaal achter de foto's die je te zien krijgt.

Er is een goede kans dat ik het niet voor we jullie verjaardagen vieren afkrijg. Sowieso is het denk ik de 11de oktober niet de handigste dag voor mij om uitvoerig rond te gaan lopen met wat ik in petto heb. De presentatie zal dus plaatsvinden wanneer ik weer eens jullie kant op ga.


Een KLM "Super Connie"
Het model is er één van de Lockheed Super Constellation ("Sterrenbeeld"). Dit was weer een grotere versie van de gewone Constellation, die meestal simpelweg "Connie" genoemd wordt in zowel Engelstalige landen als Nederland. De Super Constellation wordt daarmee ook wel de "Super Connie" genoemd.

Ik heb dit model gekozen om  een paar redenen. Ten eerste hangt er een zweem van romantiek rond dit vliegtuig. Met zijn merkwaardige drievoudige staartvlak en opmerkelijke kegelvormige neus lijkt het vrijwel in zijn geheel niet op het moderne passagiersvliegtuig. Ten tweede is het historisch om meerdere redenen. Het is het eerste én tegelijkertijd het laatste propellervliegtuig geweest dat de KLM heeft gevlogen over de Atlantische Oceaan. Daarvóór moesten tussenstops in IJsland of Groenland gemaakt worden. Het is bovendien in een iets andere uitvoering het presidentiële vliegtuig geweest van president Eisenhower.

Terwijl ik dit schrijf ben ik nog maar begonnen met de eerste stap van het geheel. Er ligt dus een aanzienlijke druk op me, maar ja, dat doe ik mezelf aan. En ik doe het graag! Een cynicus zou zeggen dat dit natuurlijk deels een cadeau aan mezelf is. Maar ik hoop dat het een mooie toevoeging aan jullie huiskamer kan zijn.

Zodat die totem tenminste nog ergens mee gecompenseerd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten